oudwwijk
Digitaal erfgoed

Gend en Loos

Meddosechestraat
Wooldstraat 24 (2022: Boekhandel Kramer)

Den 31 Juli 1878 deed zij haar Lochemsche reisje voor ’t laatst, waarvan het Weekblad voor Winterswijk van den 2 Aug.1878 schreef:
“Eergisteren had hier een roerende plechtigheid plaats. Een ouden, geel beschilderden vriend, getrokken door een zeer mageren bruinen viervoeter en een dito schimmel, werd de laatste eer bewezen. Gezeten in een vijftal rijtuigen deden een dertigtal jongelieden, met lange Goudsche pijpen gewapend en dikke rookwolken uitblazend, de oude diligence van Van Gend & Loos, die voor ’t laatst de reis naar Lochem aanvaardde, uitgeleide”.

Foto: Delpher

1926
02 november:

TE KOOP
Een Paard
Te (zien en te bevragen bij VAN GEND & LOOS,
Wooldstraat 24.

1948:
Wijzigingen: N.V. Expeditie-onderneming Van Gend en Loos,
filiaal Winterswijk,
Woolstraat 24. Uitgetr. proc.h. (fil. beh. Winterswijk): A. M. Esselink;
ingetr. idem L. Jagtenberg.

A.M.Esselink: Directeur: 1914-1948
Albertus Martinus Esselink
Geb:  29-09-1883 Winterswijk
Echt:
Aleida Geertruida Stavast
Geb: 20-12-1882 Ambt Doetinchem
1948:L.Jagtenberg
1963: Directeur: A.Robijn


1964: Hendrik Jan Bennink: 12,5 jaar in dienst (ovl.1970-53 jaar)
1965: J.H.Oonk, 25-jaar in dienst
1966: N.J.Vredenberg: 40 jaar in dienst;
Bronzen medaille in de Orde van Oranje Nassau -1967

Foto: Delpher

1928: Overname door NS
1986: Verkocht aan Nedloyd
1999; Verkocht aan Deutsche Post
2003: Fusie:
Danzas, DHL Worldwide Express en Van Gend & Loos Euro Express tot DHL

Lees verder

Woordes

Morgenzonweg 2

Aan stuur Albert Woordes
Rechts H.J.Plettenburg Links Gerrit Woordes
Foto: Gasthuisstraat
Foto: W.Peletier

J.A.Woordes Aanbesteding

01 JULI 1932, Graafschapbode
Woensdag 29 Juni 1932, ’s avonds 7 uur werd namens den heer
J. A. Woordes in het café Beskers aan den Kottensche weg door den heer
J. J. Post, architect alhier aanbesteed, het bouwen van een kolenloods op een terrein aan den Morgenzonweg.
Bron: www.delpher.nl

J.A.Woordes Inschrijving

27 AUGUSTUS 1935, Tubantia
NIEUWE INSCHRIJVINGEN.
Doss. 10204. J. A. Woordes te Winterswijk, Morgenzonweg 2. Brandstoffenhandel. E.: J. A. Woordes, Winterswijk.
Bron: www.delpher.nl

Lees verder

Radstaake

Spoorstraat

Jaren ’30
Johan Radstake en voerman Grotenhuis
Handelsregister 26 maart 1935
Lees verder

RIMO

RIMO Transport- Expediteur
De Ridder en Monster 
Constatering: 1940

Adressenboek 1968:
P.Monster, Expediteur Spoorstraat 81
W.H.de Ridder, Expediteur Groenloseweg 77

Paulus Monster
Geb: 24-07-1910 Rotterdam
Ovl: 01-05-1969 Winterswijk
Echtg: 14-06-1941 Groenlo
Marie Theodora Hillechiene Venema
Geb: 12-07-1910 Winterswijk
Ovl: 06-10-2000 Winterswijk

Willem Hendrik de Ridder (Wim)
Geb: 23-12-1916
Ovl:
Echtg: 07-08-1941 Winterswijk
Geertruida Christina de Ridder-van der Linde (Christien)
Geb:07-06-1916 Winterswijk
Ovl:

P.Monster Jr.

Spoorstraat 81
Lees verder

Kimmels

Gebr.Expeditiebedrijf
Vredensestraat 1-3 (Constatering 1968)

Onderste rij: Mevr. Palm. Herman Voltman, Ingrid Voltman, Jan Bruil, ????
Tweede rij: Dhr.Palm, 3e Lientje ter Horst, 4e Mevr.Wensink 5e Mevr.Buszkamp
Derde rij: Dhr.Buszkamp,2e Gerrit Wensing, 4e Mevr.Kimmels
Lees verder

Hannink transport





Het begon met een handkar

Jan Derk Hannink begon in 1893 met wat geleend geld van Dokter Hagen met een handkar zijn transportbedrijfje.
Hij liet een wagon kolen uit Duitsland komen en per handkar bracht hij het rond in Winterswijk.
En de handkar werd paard en wagen en een slepersbedrijfje.
De elf-jarige zoon van deze pionier, de heer G. J. Hannink hielp hem daarbij, en toen deze in 1908 ging trouwen, kreeg hij van zijn vader het slepersbedrijf.
De geboortedatum van het transportbedrijf
Naast het vervoerswerk werd er ook nog gehandeld, o.a. in kalk, zand, grint, puin, wegenbouw-materialen, enz.
En ook was er toen al veel vervoer over de grens naar Duitsland, voor zover dat met paarden-tractie mogelijk was.
Dat ging zo door tot 1927.
Toen deed bij de firma Hannink het gemotoriseerde vervoer zijn intrede.

Aanvankelijk was dat een landbouw-tractor op massieve rubberbanden, met zware aanhangwagens er achter.
Dit bleek echter niet aan de wettelijke bepalingen te voldoen.
De combinatie trekker-vrachtwagen werd weer verkocht en toen werden de eerste vrachtauto’s in bedrijf genomen.
Dat werd de sprong naar het latere transportbedrijf

Foto: André Sendatzki

Lokaties:

Spoorstraat (const.1910)
Misterstraat (const.1926)
Spoorstraat 35 (const.1930)
Steenhouwerspad 1(const.1934-1974)
Misterweg (const.1976)


Jan Derk Hannink
Geb:21-05-1859 Eibergen
Ovl.: 04-10-1938 Winterswijk
Getr.: 16-10-1885 Winterswijk: Reindina Aleida Jansen
Geb: 28-05-1858 Wisch
Ovl.: 28-12-1900 Winterswijk
Spoorwegbeambte, Steenkolenhandelaar
Spoorstraat 35

Gerrit Jan Hannink
Geb: 16-01-1886 Winterswijk
Ovl.:24-04-1956 Winterswijk
Echtg.: 29-05-1908 Winterswijk: Engelina ten Dolle
Geb: 26-07-1884 Winterswijk
Ovl.:03-02-1949 Winterswijk
Na overlijden Engelina hertrouwd met H.A.Hofmeier
Voerman
Misterweg 7

Gerrit Jan en Engelina met hun kinderen Johanna Geertruida, Jan Derk en Albertus
Foto: Rob ten Dolle

Jan Derk Hannink Gzn (1935 in directie)
Geb 21-06-1909 Winterswijk
Ovl.:
Echtg.: 03-05-1937 Winterswijk: Paula Adeleida Huiskamp
Geb:
Ovl.:
Expediteur
Steenhouwerspad 1

Gerrit Hannink
Geb:
Ovl.:
Echtg. Hendrika Aleida Lobeek
Geb. 28-05-1948
Ovl. 02-07-2017
Dennendijk 46

Lokatie’s:

Spoorstraat 35
Mistersweg 7
Landbouwstraat
Misterweg (1976)


21 juni 1929
Graafschapbode
1930
Foto: André Sendatzki
Foto: André Sendatzki

WINTERSWIJK/BOCHOLT — 1992
De 55-jarige vrachtwagenchauffeur Günther Koch uit het Duitse Bocholt, die door zijn werkgever Hannink Transport in Winterswijk op staande voet is ontslagen nadat hij in Italië was overvallen, zal zijn ontslag aanvechten. Hij heeft de Vervoersbond FNV in de arm genomen. Kochs koelwagen met kalfsvlees werd tijdens een overnachting op een parkeerplaats bij de Italiaanse grensplaats Campogalliano leeggeroofd.
Volgens richtlijnen van zijn werkgever mag hij, in verband met de golf van overvallen op vrachtwagens, de nacht uitsluitend doorbrengen op bewaakte plaatsen.
„Ik ken die regel. Ik heb me aan de verplichting gehouden. Ik heb 5000 lire betaald en ben via een speciale kaart de slagboom gepasseerd. Ik leefde in de veronderstelling dat ik op een bewaakte parkeerplaats stond.
Voordat ik richting Campogalliano reed, heb ik de afdeling planning van mijn reis doel op de hoogte gesteld.
Bovendien had een collega, ook werkzaam bij Hannink, mij gezegd, dat hij daar vorige week ook had overnacht”, aldus Koch.

’ Pistool op de borst’
Koch, drie jaar in dienst bij Hannink, kroop de bewuste avond om 23.00 uur in de cabine van zijn wagen onder de wol. „Om 01.15 uur werd de linker ruit ingeslagen.
Twee gemaskerde mannen dwongen mij met een pistool op de borst de auto te starten. De ene hield mij vast, terwijl de ander de truck bestuurde.
We reden 1 tot 1,5 kilometer. Na te zijn gekneveld werd ik bij een weg die naar een wijnplantage leidde, uit de auto gezet. Ik wist me te bevrijden enliet door iemand uit de buurt de politie bellen.”


De inwoner van Bocholt meldde vervolgens het voorval bij Hannink. „Voordat ik naar huis kon, moest ik met mijn niet gerepareerde wagen, die een dag later leeg was gevonden, in Milaan een vracht laden en die in Duitsland afleveren. Daags na mijn thuiskomst kreeg ik alleen te horen dat ik op staande voet was ontslagen. Dat had Hannink me in Italië ook kunnen zeggen.”
Koch wil graag weer bij Hannink aan de slag. „Ik heb de afspraak niet geschonden.
Ik ben een eerlijk man en zit al 32 jaar in dit vak.” Twee jaar geleden werd hij ook al eens overvallen. „Dat is toen uitgepraat.
Mij werd verteld dat dit niet weer mocht gebeuren. Ik heb gezegd dat ik dat niet kon garanderen. Als de maffia het op je gemunt heeft, word je overvallen.”

1990: Overgenomen door RSB Logistics
1997: Overgenomen door HSF Logistics 

Lees verder