Den 31 Juli 1878 deed zij haar Lochemsche reisje voor ’t laatst, waarvan het Weekblad voor Winterswijk van den 2 Aug.1878 schreef: “Eergisteren had hier een roerende plechtigheid plaats. Een ouden, geel beschilderden vriend, getrokken door een zeer mageren bruinen viervoeter en een dito schimmel, werd de laatste eer bewezen. Gezeten in een vijftal rijtuigen deden een dertigtal jongelieden, met lange Goudsche pijpen gewapend en dikke rookwolken uitblazend, de oude diligence van Van Gend & Loos, die voor ’t laatst de reis naar Lochem aanvaardde, uitgeleide”.
1926 02 november:
TE KOOP Een Paard Te (zien en te bevragen bij VAN GEND & LOOS, Wooldstraat 24.
1948: Wijzigingen: N.V. Expeditie-onderneming Van Gend en Loos, filiaal Winterswijk, Woolstraat 24. Uitgetr. proc.h. (fil. beh. Winterswijk): A. M. Esselink; ingetr. idem L. Jagtenberg.
1964: Hendrik Jan Bennink: 12,5 jaar in dienst (ovl.1970-53 jaar) 1965: J.H.Oonk, 25-jaar in dienst 1966: N.J.Vredenberg: 40 jaar in dienst; Bronzen medaille in de Orde van Oranje Nassau -1967
1928: Overname door NS 1986: Verkocht aan Nedloyd 1999; Verkocht aan Deutsche Post 2003: Fusie: Danzas, DHL Worldwide Express en Van Gend & Loos Euro Express tot DHL
01 JULI 1932, Graafschapbode Woensdag 29 Juni 1932, ’s avonds 7 uur werd namens den heer J. A. Woordes in het café Beskers aan den Kottensche weg door den heer J. J. Post, architect alhier aanbesteed, het bouwen van een kolenloods op een terrein aan den Morgenzonweg. Bron: www.delpher.nl
J.A.Woordes Inschrijving
27 AUGUSTUS 1935, Tubantia NIEUWE INSCHRIJVINGEN. Doss. 10204. J. A. Woordes te Winterswijk, Morgenzonweg 2. Brandstoffenhandel. E.: J. A. Woordes, Winterswijk. Bron: www.delpher.nl
Willem Hendrik de Ridder (Wim) Geb: 23-12-1916 Ovl: Echtg: 07-08-1941 Winterswijk Geertruida Christina de Ridder-van der Linde (Christien) Geb:07-06-1916 Winterswijk Ovl:
Jan Derk Hannink begon in 1893 met wat geleend geld van Dokter Hagen met een handkar zijn transportbedrijfje. Hij liet een wagon kolen uit Duitsland komen en per handkar bracht hij het rond in Winterswijk. En de handkar werd paard en wagen en een slepersbedrijfje. De elf-jarige zoon van deze pionier, de heer G. J. Hannink hielp hem daarbij, en toen deze in 1908 ging trouwen, kreeg hij van zijn vader het slepersbedrijf. De geboortedatum van het transportbedrijf Naast het vervoerswerk werd er ook nog gehandeld, o.a. in kalk, zand, grint, puin, wegenbouw-materialen, enz. En ook was er toen al veel vervoer over de grens naar Duitsland, voor zover dat met paarden-tractie mogelijk was. Dat ging zo door tot 1927. Toen deed bij de firma Hannink het gemotoriseerde vervoer zijn intrede.
Aanvankelijk was dat een landbouw-tractor op massieve rubberbanden, met zware aanhangwagens er achter. Dit bleek echter niet aan de wettelijke bepalingen te voldoen. De combinatie trekker-vrachtwagen werd weer verkocht en toen werden de eerste vrachtauto’s in bedrijf genomen. Dat werd de sprong naar het latere transportbedrijf
WINTERSWIJK/BOCHOLT — 1992 De 55-jarige vrachtwagenchauffeur Günther Koch uit het Duitse Bocholt, die door zijn werkgever Hannink Transport in Winterswijk op staande voet is ontslagen nadat hij in Italië was overvallen, zal zijn ontslag aanvechten. Hij heeft de Vervoersbond FNV in de arm genomen. Kochs koelwagen met kalfsvlees werd tijdens een overnachting op een parkeerplaats bij de Italiaanse grensplaats Campogalliano leeggeroofd. Volgens richtlijnen van zijn werkgever mag hij, in verband met de golf van overvallen op vrachtwagens, de nacht uitsluitend doorbrengen op bewaakte plaatsen. „Ik ken die regel. Ik heb me aan de verplichting gehouden. Ik heb 5000 lire betaald en ben via een speciale kaart de slagboom gepasseerd. Ik leefde in de veronderstelling dat ik op een bewaakte parkeerplaats stond. Voordat ik richting Campogalliano reed, heb ik de afdeling planning van mijn reis doel op de hoogte gesteld. Bovendien had een collega, ook werkzaam bij Hannink, mij gezegd, dat hij daar vorige week ook had overnacht”, aldus Koch.
’ Pistool op de borst’ Koch, drie jaar in dienst bij Hannink, kroop de bewuste avond om 23.00 uur in de cabine van zijn wagen onder de wol. „Om 01.15 uur werd de linker ruit ingeslagen. Twee gemaskerde mannen dwongen mij met een pistool op de borst de auto te starten. De ene hield mij vast, terwijl de ander de truck bestuurde. We reden 1 tot 1,5 kilometer. Na te zijn gekneveld werd ik bij een weg die naar een wijnplantage leidde, uit de auto gezet. Ik wist me te bevrijden enliet door iemand uit de buurt de politie bellen.”
De inwoner van Bocholt meldde vervolgens het voorval bij Hannink. „Voordat ik naar huis kon, moest ik met mijn niet gerepareerde wagen, die een dag later leeg was gevonden, in Milaan een vracht laden en die in Duitsland afleveren. Daags na mijn thuiskomst kreeg ik alleen te horen dat ik op staande voet was ontslagen. Dat had Hannink me in Italië ook kunnen zeggen.” Koch wil graag weer bij Hannink aan de slag. „Ik heb de afspraak niet geschonden. Ik ben een eerlijk man en zit al 32 jaar in dit vak.” Twee jaar geleden werd hij ook al eens overvallen. „Dat is toen uitgepraat. Mij werd verteld dat dit niet weer mocht gebeuren. Ik heb gezegd dat ik dat niet kon garanderen. Als de maffia het op je gemunt heeft, word je overvallen.”
1990: Overgenomen door RSB Logistics 1997: Overgenomen door HSF Logistics